Verpakkingen voor e-commerce

Welke verpakkingen voor e-commerce gebruik je best? 6 uitdagingen en tips

Bij online aankopen zijn het product en de verpakking de enige fysieke link die de klant heeft met uw merk of bedrijf. Ook de verpakking maakt een bepaalde indruk op de klant en natuurlijk wilt u dat deze positief is. Daarom is het belangrijk dat u de juiste verpakking voor e-commerce kiest.

.

De juiste verpakking kiezen is nochtans niet zo simpel. Er zijn verschillende factoren en uitdagingen waar u rekening mee moet houden. Denk maar aan ecologie, tijdsbesparing en de uitpakervaring van de klant. Hieronder leest u hoe u met bepaalde uitdagingen kunt omgaan. Bij elke uitdaging staan telkens een aantal producten die u hierbij kunnen helpen.

.

Uitdaging 1: uw product onbeschadigd laten aankomen

Uitdaging 2: Gebruiksvriendelijkheid voor de klant

Uitdaging 3: Ecologisch verantwoord verpakken

Uitdaging 4: Uitstraling en uitpakervaring

Uitdaging 5: Kosten besparen

Uitdaging 6: Ergonomie

Een beschadigd pakket zorgt voor ontevreden klanten in e-commerce

Uitdaging 1: Uw product onbeschadigd laten aankomen

De belangrijkste uitdaging is uw product onbeschadigd laten aankomen bij uw klanten. Besparen op de verpakking komt uiteindelijk duurder uit en is slechter voor het milieu omdat het product moet worden teruggestuurd en hersteld of zelfs vervangen. Een beschadigd product beschadigt ook uw imago bij de klant. Consumenten geven aan dat zelfs een beschadigde verpakking al negatief overkomt, kies dus voor een degelijke verpakking weinig of geen transportschade oploopt.

.

Niet elk product heeft dezelfde verpakking nodig om beschermd te zijn. Voor producten die geen speciale bescherming nodig hebben, bieden kartonnen dozen met algemeen opvulmateriaal voldoende bescherming. Voor gevoelige producten zijn er aangepaste oplossingen. Elektronica is goed beschermd in postdozen met (ESD) schuim waarbij ze rondom rond beschermd zijn en stevig vast zitten. Boekverpakkingen zijn dan weer speciaal ontworpen om de hoeken en rug van boeken te beschermen. Zo zijn er oplossingen voor allerlei producten.

Tip

Bescherm uw pakketten ook tegen ongewenst openen onderweg. Gebruik bijvoorbeeld versterkte filamenttape om het openen te bemoeilijken. Een gepersonaliseerde verpakking of tape kan niet zomaar vervangen worden dus beschadigingen door ongewenst openen zijn niet te verbergen.

> naar boven

Uitdaging 2: Gebruiksvriendelijkheid voor de klant

Nadat uw pakket ongeschonden bij de klant geraakt is, is het belangrijk dat deze eenvoudig te openen, recycleren of herbruiken is om frustratie bij de klant te voorkomen. Denk aan scheurstrips, zo worden pakketten in één beweging geopend. Kunnen uw producten ook geretourneerd worden? Dan zorgen retourverpakkingen met een extra kleefstrip voor een zorgeloze verzending. Uw klant hoeft namelijk geen nieuwe verpakking te zoeken en u ben zeker dat het product ook veilig terug bij u aankomt. Denk vooral aan uw klant: hoe moeten zij het pakket gebruiken en is dit voor hen duidelijk.

> naar boven

Uitdaging 3: Ecologisch verantwoord verpakken

Consumenten hechten meer en meer belang aan het milieu. Pakketten die niet duurzaam verpakt worden, kunnen snel een negatieve indruk achterlaten. Het is nochtans eenvoudig om verantwoord te verpakken zonder aan bescherming in te boeten. Gerecycleerde en recycleerbare materialen zijn sowieso een goede keuze. Zorg ook dat de verpakking goed aansluit op uw product. Dus geen onnodig grote verzenddoos die opgevuld moet worden met opvulmateriaal, maar dozen op maat of dozen die in de hoogte verstelbaar zijn, dit bespaart u kosten op verpakkingsmateriaal en komt zowel het milieu als uw imago ten goede.

> naar boven

Uitdaging 4: Uitstraling en uitpakervaring

Klanten appreciëren een aantrekkelijke verpakking en zullen deze zelfs delen op social media of uw merk aanraden aan anderen. Bovendien valt uw merk ook onderweg op tussen de andere bruine dozen of enveloppen. Verpakkingen kunnen eenvoudig gepersonaliseerd worden met uw logo of opschrift of met een gepersonaliseerde tape. Maar u kunt ook kiezen voor een uitgebreide personalisatie op alle vlakken:

.

  • Dozen met bedrukking langs de buitenkant en/of binnenkant
  • Bedrukte tape
  • Gepersonaliseerde luchtkussens
  • Gepersonaliseerde omsnoering

.

Voor bepaalde zendingen, zoals waardevolle producten, is het vaak beter om de buitenkant discreet te laten. Maar daarom moet de uitpakervaring niet minder zijn. Dozen met bedrukking aan de binnenkant en gekleurd of gepersonaliseerd opvulmateriaal bezorgen uw klanten de ervaring en merkbeleving die bij uw product past.

QR code naar verpakkingsmateriaal op maat

Tip: verbind offline en digitaal door QR-codes op uw verpakkingen te zetten

> naar boven

Uitdaging 5: Kosten besparen

Een ondoordacht verzendproces zorgt voor onnodige kosten door tijd- of materiaalverspilling. Met de juiste keuze aan materialen en een goed ingerichte werkplek, bespaart u materiaal, tijd en verzendkosten.

.

Door efficiënt te verpakken, bespaart u zeeën van tijd. Kies bijvoorbeeld voor kartonnen dozen met automatische bodem, deze zijn sneller gemonteerd dan standaard dozen en moeten onderaan niet vastgemaakt worden met tape. Op een dag zorgt dit voor veel tijdbesparing. Om snel de juiste opvulling voor elk pakket te hebben, gebruikt u best verpakkingsmachines voor luchtkussens of papieren buffers die on-demand de gewenste hoeveelheid produceren.

.

Zo weinig mogelijk materiaal gebruiken komt het milieu, maar ook uw kosten ten goede. Kies daarom voor dozen op maat, dekseldozen of dozen die aanpasbaar zijn in de hoogte. Hiervoor gebruikt u minder opvulmateriaal en wordt er minder volume ingenomen bij transport.

.

Ook lichtere en kleinere verpakkingen voor e-commerce betekenen lagere verzendkosten. Enveloppen of webshopzakken voegen nauwelijks gewicht toe aan uw zending. Lichte kartonnen postdoosjes en brievenbusdoosjes zijn geschikt voor kleine pakketjes die iets meer bescherming nodig hebben.

> naar boven

Uitdaging 6: Ergonomie

Met al deze uitdagingen om rekening mee te houden, is het belangrijk dat u het eigen werkcomfort niet uit het oog te verliest. Een ergonomische en aangename werkplek zorgen namelijk voor meer productiviteit en motivatie bij inpakkers. Verpakkingstafels worden al met kleine aanpassingen zoals antivermoeidheidsmatten of low-noise tape aangenamer om te werken. Bij onze uitgebreide verpakkingstafels of verpakkingslijnen volgens het Working Comfort® principe gaan ergonomie en efficiëntie hand in hand.

> naar boven